خلاص شدن از شر سوال های بیجا

در این ویدئو

نظر شما چیه ؟

9.3

این فیلم باید از سال جاری تماشا کند

کیفیت ویدیو9.5
داستان اصلی9.0
موسیقی متن9.3
امتیاز کاربر: ( 1 رای ) 9.7

لطفا در پاسخ به شأن نزول و تفسیر آیات نورانی ۱۰۱ تا ۱۰۲ سوره مبارکه مائدة (۵) توجه کنید.
خداوند در آیات مورد اشاره می فرماید:
«یا أَیُّهَا الَّذِینَ آمَنُوا لا تَسْئَلُوا عَنْ أَشْیاءَ إِنْ تُبْدَ لَکُمْ تَسُؤْکُمْ وَ إِنْ تَسْئَلُوا عَنْها حِینَ یُنَزَّلُ الْقُرْآنُ تُبْدَ لَکُمْ عَفَا اللَّهُ عَنْها وَ اللَّهُ غَفُورٌ حَلِیمٌ (۱۰۱) قَدْ سَأَلَها قَوْمٌ مِنْ قَبْلِکُمْ ثُمَّ أَصْبَحُوا بِها کافِرِینَ (۱۰۲)»
ترجمه:
۱۰۱- اى کسانى که ایمان آورده اید از مسائلى سؤال نکنید که اگر براى شما آشکار گردد شما را ناراحت مى کند، و اگر به هنگام نزول قرآن از آنها سؤال کنید براى شما آشکار مى شود، خداوند آنها را بخشیده (و از آن صرف نظر کرده) است و خداوند آمرزنده و بردبار است.
۱۰۲- جمعى از پیشینیان از آنها سؤال کردند و سپس به مخالفت با آن برخاستند، (ممکن است شما هم چنان سرنوشتى پیدا کنید).
شان نزول:
در شان نزول آیات فوق در منابع حدیث و تفسیر اقوال مختلفى دیده مى شود، ولى آنچه با آیات فوق و تعبیرات آن سازگارتر است شان نزولى است که در تفسیر مجمع البیان از على بن ابى طالب (ع) نقل شده است که روزى پیامبر (ص) خطبه اى خواند و دستور خدا را درباره حج بیان کرد شخصى بنام عکاشه- و بروایتى سراقه- گفت آیا این دستور براى هر سال است، و همه سال باید حج بجا بیاوریم؟
پیامبر (ص) به سؤال او پاسخ نگفت، ولى او لجاجت کرد، و دو بار، و یا سه بار، سؤال خود را تکرار نمود، پیامبر (ص) فرمود: واى بر تو چرا این همه اصرار مى کنى؟ اگر در جواب تو بگویم بلى، حج در همه سال بر همه شما واجب مى شود و اگر در همه سال واجب باشد توانایى انجام آن را نخواهید داشت و اگر با آن مخالفت کنید گناهکار خواهید بود، بنا بر این ما دام که چیزى به شما نگفته ام روى آن اصرار نورزید زیرا (یکى از) امورى که باعث هلاکت (بعضى از) اقوام گذشته شد این بود که لجاجت و پر حرفى مى کردند و از پیامبرشان زیاد سؤال مى نمودند، بنا بر این هنگامى که به شما دستورى مى دهم به اندازه توانایى خود آن را انجام دهید (اذا امرتکم من شى ء فاتوا منه ما استطعتم) و هنگامى که شما را از چیزى نهى مى کنم خوددارى کنید آیات فوق نازل شد و آنها را از این کار باز داشت. ( تفسیر مجمع البیان، تفسیر درّ المنثور و تفسیر المنار در ذیل آیه مورد بحث با تفاوتهایى این شان نزول را نقل کرده اند)
اشتباه نشود منظور از این شان نزول- همانطور که در تفسیر آیه خواهیم گفت- این نیست که راه سؤال و پرسش و فراگیرى مطالب را به روى مردم ببندد، زیرا قرآن در آیات خود صریحا دستور مى دهد که مردم آنچه را نمى دانند از اهل اطلاع بپرسند فَسْئَلُوا أَهْلَ الذِّکْرِ إِنْ کُنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ. (سوره نحل آیه ۴۳)
بلکه منظور سؤالهاى نابجا و بهانه گیریها و لجاجتهایى است که غالبا سبب مشوب شدن اذهان مردم، و موجب مزاحمت گوینده، و پراکندگى رشته سخن و برنامه او مى گردد.

(مشاهده 69 مرتبه, 4 بازدید امروز)

شما ممکن است علاقه مند باشید به

نظرات (1)

نظرتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *